الرئيسيةتحليلات

تحليل عم الماركتنج| إعلانات السوق العقاري في رمضان والتركيز على الـ “Lifestyle” – ج 2

إعلانات السوق العقاري واحدة من محركات موسم رمضان، وهذا العام هناك تنافس كبير بين الشركات العقارية في ظل زيادة وانتشار بناء المدن الجديدة .

وفي الحلقة الثالثة لسلسلة تحليلات “عم الماركتنج” والثانية لإعلانات السوق العقاري والذي يكتبها لكم “صابر هلال”، نستعرض معكم تحليل الحملات الإعلانية للقطاع العقاري في رمضان.

موضوعات نرشحها لك:

رؤية تحليليلة لإعلانات رمضان من شركات المحمول

بعد المحادثات الصوتية..هل ينافس تيليجرام كلوب هاوس؟

تحليل يكتبه – صابر هلال

” زى ما اتفقنا ان الاعلان ما هو الإ مؤثر ينبه بعض السمات الشخصية عند المستهلك”.

” هذه المرة سنجد اعلانات ركزت على social class والـ Lifestyle لربط المنتج بكيفية صرف المستهلكين أموالهم ووقتهم، مع توضيح العميل المستهدف ونمط حياته”.

” هتلاقى Mostakbal city, Misr Italia ، Il Bosco، Galala واخيرا Badya، اغلب الاعلانات دى ركزت على طريقة الحياة، ناس بتتحرك فى مكان شيك جدا ومولات وطرق ورياضة وسهرات وكمان ازاى العائله بتتجمع”.

إعلانات السوق العقاري..اعلان Badya وظهور غير مؤثر لعمرو دياب

“لكن هتلاحظ برضه انه وبالرغم اننا بيكون الهدف الأصلى فى وجود Celebrity انه ياخذ الاعلان بره الزحمه بوجوده!! وأنه يجذب الناس ليه لكن للاسف فشل فى ده لاول مره Badya لما استعانوا بعمرو دياب!! وللاسف مفيش حد حس خالص بوجوده ولا ساب علامة مع الناس!!”.

“وممكن لان الاعلان كان مش creative ولا كلمات الاغنيه علقت مع الناس!! بالرغم انه حاولت الشركة تخلق curiosity فى بدايته الاعلان عن طريق back view Model لمحاولة استثارة سؤال مين دى ؟ مع صوت عمرو دياب!! وحاولت كمان تخلق حالة على الفيسبوك آن مين كانت مع عمرو دياب؟ بس برضه الاعلان للاسف مشاهداته كانت قليله….وده بالضبط نفس الى حصل مع Misr Italia مفيش حد لاحظ تماما وجود منى ذكى فى الاعلان.

اعلان mostakbal city

بالنسبة mostakbal city الإعلان طويل حبتين وان كان من وجهة نظرى اسم الكمبوند نفسه فيه مشكله لتشابهه مع اسم كومباوند مدينة المستقبل !!وعلشان كده حاولوا انهم فى الاعلان يعملوا خريطة يوضحوا فين مكانها بالضبط وهنا كانوا بيحاولوا يشرحوا المكان وجمعوا بين Lifestyle وكمان Rational approach ليه تسكن هناك وده كان بشكل تقريبا فى راى مش Professional لانه ادى احساس للمستهلك انهم اعلانين مش اعلان واحد وكان ممكن يعمل ده على شكل 2 Campaigns مختلفين بدل واحد بس!!.

“الغريب بالنسبة ليا فى رمضان انه مش بيكون اى اعلان لاى Tech Platform للعقارات مع ان ده بيكون فرصه لهم كبيره واتمنى الفتره الجايه نشوف اعلان لهم.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
Share This